logo

ORGANIC STYLE

Органічна Скандинавія: ринок Данії

Органічна Скандинавія: ринок Данії

ORGANIC STYLE 13.08.2019  07:07 299

Сьогодні 13,3% усіх продуктових покупок датчан складається з органічних продуктів. Це найбільша частка порівняно з будь-якою іншою країною світу – на другому місці за цим показником Швеція, а на третьому – Швейцарія. 51,4 % датчан купують органічну їжу щотижня і у 2018 році вони купили органічної продукції на 16 млн DKK.

Про це розповіла консультантка з експорту органічної агропродукції Organic Trade from Ukraine consulting, співзасновниця Agroportex.bio, голова правління ГС «Український органічний кластер» Марія Махновець під час практикуму «Торгові можливості на ринку Скандинавії для виробників продуктів харчування».

Органіка як норма життя

За її словами, сьогодні в Данії працює приблизно 3500 органічних сільськогосподарських господарств, або 8,8% від загальної кількості господарств. Під органічним виробництвом знаходиться 245 тис га, що становить 9,2 % від загальних сільгоспугідь країни.

«За 2018 рік у Данії з’явилось понад 1000 фермерів, які почали перехід на органічне виробництво. Danish Agricuture&Food Council очікує, що до 2020 року вже 20% сільгоспділянок Данії буде використовуватися для органічного землеробства. Ринок органічної продукції дуже динамічно розвивається – з 2017 по 2018 рік продажі органіки в Данії збільшився на 14%.  Крім того, більше половини (51,4%) датчан купують органічну продукцію щотижня. Споживання органіки за 2017 рік на душу населення склало 2500 датських крон, що є другим показником у світі за величиною», - розповідає Марія Махновець. 

Серед органічних топових продуктів у Данії на першому місці морква (46,7% продажів), вівсянка (42,6%), натуральний йогурт (40,2%), рослинна олія (34%), молоко (32,5%), банани (32,5%), борошно (31,4%), яйця (31,1%), дитяче харчування (30,2%), апельсин (29,5%). 

Марія Махновець пояснює таку розстановку тим, що наприклад, морква для датчан стала звичним снеком і щоденним перекусом. У секторі роздрібної торгівлі третину органічних продажів складають фрукти та овочі (33%), молочна продукція (21%), яйця - 6% продажів. 

Імпорт Данії складається з органічних фруктів та овочів, зерна та кормів для тварин з інших країн ЄС, зокрема Німеччини, Нідерландів та Італії.

«Що стосується трендів, то найбільший акцент на сьогодні на здорову, веганську, безлактозну, безглютенову продукцію, яка має бути менше переробленою, зручною,  у інноваційній упаковці. Крім того, все більше продукції продається у форматі – снеків, тобто швидких перекусів. Здебільшого найбільше органічної їжі данці купують у роздрібних мережах та Інтернеті (в 2018 році - 12,9 млн DKK), через різноманітні фуд-сервіси (2,5 млн DKK), і мінімаркети.

Особливості ринку Данії

Розвиток органічного сектору в Данії підтримується, як на рівні держави, так і на рівні компаній-ритейлерів та експортерів, а також на рівні двох організацій – це Organic Denmark і Danish Agricuture&Food Council. Вони всі працюють разом щоб ринок розвивався.

Марія Махновець розповіла, що окрім обов’язкової позначки «зеленого євролистка», що підтверджує виробництво згідно стандартам ЄС, на органічних продуктах у Данії є локальне державне еко-маркування - датський логотип органіки - Ø. Продукти, які виробляються та контролюються відповідно до органічного законодавства ЄС, можуть бути добровільно марковані цим логотипом на додаток до логотипу ЄС для органічного землеробства. Але це можливо тільки у випадку, якщо остання підготовка (обробка) продукту проводилася перевіреною державними органами датською компанією в Данії. Тому цей логотип Ø можна побачити як на продуктах харчування, що походять з датських органічних ферм, так і на імпортних харчових продуктах, які переробляються, упаковуються або маркуються в Данії.

Також деякі виробники сертифікують свою продукцію за стандартами біодинамічного виробництва – DEMETER. Розвиток органічного сектору в Данії підтримується, як на рівні держави, так і на рівні компаній-ритейлерів та експортерів, а також на рівні двох організацій – це Organic Denmark і Danish Agricuture&Food Council. Вони всі працюють разом щоб ринок розвивався. Organic Denmark успішно об’єднала весь сектор органічного харчування в Данії, включаючи 220 компаній і 940 фермерів, які виробляють органічну продукцію, а також всі торгівельні мережі продовольчих товарів.

«Потрібно брати приклад з Данії, адже вона є передовою країною з органіки. Данія перша перейняла вимоги ЄС по сертифікації і стандарти Європейського Союзу по виробництву, маркуванню органічної продукції. А в 1987 році Датський парламент одним із перших серед скандинавських країн прийняв перше в світі розгорнуте законодавство з питань органічного сільського господарства». За імплементацію законодавства ЄС та національного органічного законодавства відповідальне Міністерство навколишнього середовища та продовольства Данії.

В Данії найбільші площі займають пасовища, оскільки молочний сектор є рушієм органічного сектору Данії. Також виробляється багато свиней і це є традицією споживання свинини. За даними 2017 року, 3,5% свинини, що продавалася у ритейлі була органічною.

Змін на органічному ринку Данії треба чекати найближчим часом завдяки спеціальна органічній програмі європейського уряду САР 2014-2020 (Common Agriculture Policy) та вимогам Постанови ЄС 2018/848 від 30 травня 2018 року щодо органічного виробництва та маркування органічної продукції, котра набуває чинності з 2021 року. Дане законодавство покликане забезпечити виробництво та переробку локальної органічної продукції для потреб тваринництва і передбачає, що 60% кормів має надходити з тієї країни від одного виробника або кооперації виробників. Тобто для експорту сировини для кормів залишається експортерам з третіх країн лише 40% ринку.

Органічна продукція, яку експортували  з України у Данію 

В 2018 році *: пшениця (понад 8 тис тонн); ячмінь (556 тонн); яблука свіжі, (38 тонн).

2017 рік**: заморожена чорниця (22 тонни)

Джерело: Органік Стандарт:  *агреговані дані по всім органам сертифікації, ** дані виключно Органік Стандарт

Як зазначила Марія Махновець, лише останні декілька років українські органічні експортери почали продвати продукцію напряму датським імпортерам та переробникам. Раніше вся органічна продукція в дану країну йшла через іноземних трейдерів в Голландії, Німеччині, Італії та Великобританії. Найпопулярніший органічний товар на експорт з України в Данію є пшениця, кукурудза, макуха соняшника та соя. Більшість продукції йде на використання для виробництва кормів, менше - на виробництво харчових продуктів.


Людмила Лебідь, AgroPortal.ua


Ключові новини аграрного ринку в Telegram