logo

ORGANIC STYLE

Україна посіла друге місце з експорту органічної продукції до ЄС завдяки кукурудзі

Україна посіла друге місце з експорту органічної продукції до ЄС завдяки кукурудзі

ORGANIC STYLE 20.07.2020  07:23 84

Згідно оприлюдненого звіту Європейської Комісії, за результатами 2019 року Україна посіла друге місце в світі за обсягами імпорту органічної продукції до ЄС. За даними сертифікаційного органу «Органік Стандарт», Україна торік експортувала до країн Європейського Союзу близько 72% всієї органічної продукції, ще близько 12% експорту відправилось до Швейцарії, понад 10% ─ до США, на інші країни припало ще 6%.

Про це повідомив директор «Органік Стандарт» Сергій Галашевський в рамках інформаційного вебінару «Стратегія «Від ферми до виделки» та перспективи розвитку органічного сільського господарства в Україні»

«Загалом Україна експортує органічну продукцію, а це  ─ близько 80 товарних позицій, в 35 країн світу. Основним ринком збуту є Європейський Союз. Також Швейцарія є важливим ринком для експорту органічної продукції з України. Стабільно тримається ринок Азії на рівні 3%, а також Північна Америка, здебільшого США і Канада. В 2018 році були одиничні поставки української продукції в Австралію та Нову Зеландію, а минулого року українська органічна молочка  поїхала до Південної Африки», ─ розповідає Сергій Галашевський.

За його словами, продукція, яка експортується на територію Європи, Азії чи Африки контролюється стандартами ЄС, виключення складає лише Китай, який має власний стандарт. Щодо екзотичних країн, то Україна постачала органічні продукти на Сейшели, в Йорданію, Саудівську Аравію, ОАЕ та нарощує експорт в Ізраїль. 

«В минулому році ми мали 236 імпортерів органічної продукції, а в 2018 році їх було 200, тобто кількість покупців української органіки збільшується. Також, в розрізі останніх чотирьох років, експорт органічної продукції демонструє постійне зростання в об’ємах і вартості експортованої продукції. Але, на жаль, динаміка збільшення експорту об’ємів продукції більша ніж динаміка збільшення вартості реалізованої продукції»,  ─ зазначає Сергій Галашевський.

Серед Топ-10 країн імпорту української органічної продукції перше місце вже багато років поспіль займають Нідерланди за рахунок реекспорту імпортованої продукції. На другому місці  ─ Швейцарія, яка завжди входила в Топ-5. На третьому місці  ─ США, на 4  ─ Литва.

«Варто зазначити, що ще декілька років тому Литви не було навіть в десятці імпортерів органічної продукції. Треба розуміти, що ця країна не споживає весь об’єм імпортованої продукції, а реекспортує в країни ЄС»,  ─ пояснює Сергій Галашевський.

Також, за його словами, Німеччина вперше за багато років опинилася на 5 місці, а раніше ця країна входила в трійку за об’ємами купівлі органічного з України.

Далі іде Великобританія, до якої переважно експортується сировина для виробництва кормів для тварин, Австрія, Польща, Італія.

«Введення додаткових заходів контролю при експорті з України органічної продукції стимулювало українські компанії відкривати дочірні підприємства чи філіали в сусідніх країнах для того щоб самостійно забезпечити процес експорту в ЄС»,  ─ розповідає Сергій Галашевський.

В Топ-10 експортованих продуктів з України перше місце займає кукурудза, експорт якої в 2019 році, порівняно з 2018 роком, виріс на 50%.

Як повідомив Сергій Галашевський, кукурудза, пшениця, соя та соняшник  ─ це традиційні лідери органічного експорту вже протягом 4 останніх років.

«Україна власне потрапила на друге місце експортера органічної продукції саме завдяки різкому скачку експорту кукурудзи. По іншим продуктам спостерігається стабільність або дуже легке коливання в плюс. В 2019 році, порівняно з 2018 роко, експорт сої і соняшнику залишився на тому ж рівні, а експорт пшениці  ─ зменьшився.

Варто відмітити позитивний момент, що в Топ-10 експортованих органічних продуктах присутні продукти переробки, наприклад соняшникова олія та чорниця заморожена. Також, за останній рік зріс експорт макухи аж на 300%. Хочеться щоб Україна продавала більше переробленої продукції з доданою вартістю. Щоб ми були на другому місці не лише в об’ємах, а були в топ-10 по вартості»,  ─ зазначає Сергій Галашевський. 

Серед органічних продуктів з доданою вартістю  ─ олія соняшникова, яблучний концентрат, які експортуються не лише до ЄС, а й до США, Канади і Азії. Україна також є основним експортером в країни ЄС пшона, але обсяги експорту падають. Також Україна експортує цукор, томатну пасту, сік березовий.

«Переробка вівса і гречки мають потенціал якби не додаткові засоби контролю, які в першу чергу б’ють по переробленій продукції. На мою думку, перероблена продукція не заслужено потрапляє під додаткові заходи контролю, зокрема зернова група»,  ─ вважає Сергій Галашевський..

За його словами, більшість операторів українського органічного ринку, а це близько 70% орієнтовані на експорт, але при цьому внутрішній ринок теж розвивається. В середині країни по обсягам і продажу є безумовний лідер  ─ молочна продукція, на другому місці  ─ круп’яні і зернові вироби, борошно, бакалійні вироби, третє місце за овочами і фруктами, далі ідуть соки, напої, м’ясна продукція.

«В 2018 році нам вдалося вперше порахувати приблизно об’єм внутрішнього ринку органічної продукції України. І за 2019 рік ми побачили тенденцію до зростання всіх продуктів в кількісному значенні і в реалізації»,  ─ резюмував Сергій Галашевський. 

Обсяги реалізації органічної продукції для кінцевого споживача на внутрішньому ринку України у 2018-2019 рр

Органічна продукція

Кількість, тис. кг

Сума, млн.грн

 

2018

2019

2018

2019

Молочна продукція

4400

4637

345

318

Крупяні і зернові вироби, борошно. насіння

990

1236

80

113

Овочі та фрукти

800

990

20

32

Морозиво

240

43

85

14

Мясна продукція

90

88

30

31

Соки, напої, пасти

50

117

6

15

Прянощі та спеції, цукор

40

77

7

8

Інше (хлібобулочні та макаронні вироби, яйця, олія, мед, шоколад, чай, кава)

75

141

17

36


Людмила Лебідь, AgroPortal.ua


Ключові новини аграрного ринку в Telegram